Je winkelwagen is momenteel leeg
Geeft leerlingen een duidelijk overzicht van het honderdveld.
Het kind voert op het eerste niveau (concreet niveau of materieel handelen) de rekenopdrachten uit via het manipuleren van materiaal (bv: blokjes). Hierbij kan het kind de handeling versterken door het te ondersteunen met externe spraak.
Als zij dit niveau beheersen kunnen ze naar het volgende niveau overstappen: het schematisch niveau (perceptueel handelen). Hierbij voert de leerling de oefening uit zonder het materiaal aan te raken, maar wordt er nog wel gebruik gemaakt van schema’s, het honderdveld of van een getallenlijn.
Borghouts-van Erp gaf in 1978 al haar visie op het omdraaien van cijfers voor kinderen met dyslexie/dyscalculie. Dit zijn geen links rechts problemen! Het is een kwestie van foutieve koppelingen van de getallen, gezegd of geschreven, aan wat ze voorstellen. De oplossing die zij aanbeveelt is om 'een samenhangend geheel' te gaan maken van het leggen (met blokjes en staven), het lezen, het schrijven, het horen en het aanwijzen (op bijvoorbeeld een honderdveld) van getallen.
Deze klassikale insteekhoes met het honderdveld geeft de leerkracht een bruikbaar hulpmiddel om de leerlingen een duidelijk overzicht te geven van het honderveld. De insteekhoes kan gevuld worden naarmate de leerlingen verder zijn op de getallenlijn of het honderdveld.
Items van productcarrousel