De Spiekkaarten Rekenen
zijn ontwikkeld voor alle kinderen van de basisschool die:
• niet of nauwelijks komen tot automatiseren: tafels en sommen t/m 20 blijven erg moeilijk;
• behoefte hebben aan één duidelijke strategie: de sommen uitrekenen op één zelfde manier;
• gebaat zijn bij visuele ondersteuning: het plaatje ondersteunt de rekenhandeling;
• behoefte hebben aan zekerheid (doe ik het wel goed?): de spiekkaart geeft het steuntje in de rug;
• nieuwe leerstof aangereikt krijgen: de kaart ondersteunt de uitleg van de leerkracht.
De spiekkaarten zijn niet alleen voor kinderen in groep 3 tm 8 die moeite hebben met rekenen, maar zijn ook handig te gebruiken bij het aanleren van nieuwe oefenstof.
Alle leerlingen kunnen de kaarten gebruiken, zodat niemand zich een uitzondering hoeft te voelen.
Wat is het doel?
• Bevorderen van het zelfvertrouwen van de leerlingen: ik kan het.
• Bevorderen van de zelfstandigheid van leerlingen: ik kan het zelf.
• Bevorderen van de motivatie van de leerlingen: ik maak de sommen goed.
• Bevorderen van het rekentempo: ik maak de sommen nu veel sneller/ ik heb mijn werk af.
Uitvoering:
- mapje met 27 verschillende spiekkaarten, in handig opbergmapje
Bekijk hier een aantal voorbeeldkaarten van de Spiekkaarten.
Lees de Recensie over de Spiekkaarten geschreven door prof.dr. Annemie Desoete (Universiteit Gent).