Delen
Deel dit product
Je beoordeling toevoegen
Beoordeel Blue Banana

Blue Banana

€12,95
3 op voorraad
Het snelle reactie kaartspel voor laterale denkers! Verzamel de meeste kaarten met de gevraagde eigenschap. Vanaf 10 jaar.
Direct leverbaar
voor lesmateriaal en leermiddelen .
  • Bestel je op werkdagen vóór 15 uur?
    Dan proberen we dezelfde dag nog te verzenden.
  • Gratis verzending
    In Nederland bij bestellingen boven € 75, naar België boven € 125
  • Klantenservice
    Stel je vraag via telefoon, Whatsapp of Messenger
  • Veilig betalen met iDeal
    Scholen en praktijken kunnen op rekening betalen
Beschrijving

Blue Banana

Het snelle reactie kaartspel voor laterale denkers! Verzamel de meeste kaarten met de gevraagde eigenschap. Een blauwe banaan, een groene flamingo en een roze basketbal - hier klopt iets niet! 

Heb jij wel eens een blauwe banaan gezien? Denk je eens in hoe het zou zijn als alle bananen blauw zouden zijn. Als alle flamingo’s groen zouden zijn en als alle kikkers paars zouden zijn. Onmogelijk, denk je dan. Bananen zijn nu eenmaal geel, flamingo’s roze en kikkers groen. Je stopt met denken, want zoiets is onmogelijk. Maar nu komt de uitdaging; stel je eens voor dat het wel mogelijk zou zijn. Het spel Blue Banana van Piatnik is een reactiekaartspel voor laterale denkers.

Inhoud

1 blauwe banaan, 109 afbeeldingskaarten, 20 straffiches, 1 spelvariantkaart, spelregels

Spelregels

Schud de kaarten en houd 16 kaarten apart. De overige kaarten verdeel je in 8 stapels en leg je in een cirkel in het midden van de tafel zodat iedereen erbij kan. De blauwe banaan wordt in het midden van de cirkel gelegd. Elke speler krijgt één straffiche, de rest wordt naast de 16 uit het spel gehaalde kaarten (trekstapel) gelegd.

Uitgebreidere spelregels kun je hier downloaden.

Oeh, wat een lastig spel is dit zeg. Qua spelregels is het echt niet moeilijk, maar wel als het gaat om het lateraal denken en je reactievermogen.
Je moet dus kaarten pakken van dingen of kleuren die je niet op de opengelegde kaarten ziet en dat is flink verwarrend. Je moet dus eerst bedenken wat je precies moet pakken en vervolgens moet je de kaart ook nog zo snel mogelijk pakken, voordat je tegenstander de kaart pakt.

 

Een ideaal spel dus voor het trainen van executieve functies!!

Reactie inhibitie (ook wel respons inhibitie genoemd) is het vermogen om het eigen gedrag, handelingen en gedachten op tijd te stoppen. Het is het vermogen om na te denken voor je iets doet als het kind erin slaagt de neiging te weerstaan om iets te zeggen of te doen, heeft het de tijd om een oordeel te vormen over een situatie en de invloed daarvan op zijn of haar gedrag. Een jong kind kan al een korte tijd wachten zonder 'ongeduldig' te worden. Een adolescent kan een ingreep van een scheidsrechter zonder morren accepteren.

Volgehouden aandacht is de vaardigheid om aandacht te blijven schenken aan een situatie of taak, ondanks afleiding, vermoeidheid of verveling.
Een voorbeeld voor een jong kind is een karweitje van vijf minuten voltooien, onder enig toezicht. Een tiener kan met korte pauzes een tot twee uur vol aandacht aan zijn huiswerkopdrachten werken.

Flexibiliteit is de vaardigheid om plannen te herzien als zich belemmeringen of tegenslagen voordoen, zich nieuwe informatie aandient of er fouten gemaakt worden. Het gaat daarbij om aanpassing aan veranderende omstandigheden.
Een jong kind kan zich (meestal) zonder al te veel problemen aanpassen aan een verandering in plannen. Een tiener accepteert een alternatief, bijvoorbeeld een andere taak als de eerste keus niet mogelijk is.

Metacognitie is het vermogen om een stapje terug te doen om jezelf en de situatie te overzien, om te bekijken hoe je een probleem aanpakt. Het gaat daarbij om zelfmonitoring en zelfevaluatie (door je bijvoorbeeld af te vragen: 'Hoe breng ik het ervan af?' of 'Hoe heb ik het gedaan?').
Een jong kind kan zijn gedrag veranderen als reactie op de feedback van een volwassene. Een tiener kan zijn prestaties evalueren en deze verbeteren door anderen te observeren die meer ervaring hebben.

 

Deze informatie is overgenomen uit de handreiking Executieve Functies van de SLO, welke je hier kunt downloaden.