Traumasensitief lesgeven

Spelmateriaal kan de leerkracht, docent of begeleider helpen om executieve functies die bij de getraumatiseerde leerling vaak niet of onvoldoende zijn ontwikkeld, te oefenen en versterken.

Gesprekskaarten Executieve Functies
Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen in gesprek. Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.
€44,95
Spelen met Executieve functies
Het spel bestaat uit een spelbord, dobbelsteen, pionnen, 55 opdrachtkaarten en vijf pas-kaarten. Per executieve functie zijn er vijf opdrachten. Verschillende executieve vaardigheden kunnen geoefend worden.
€49,95
Aanpakkaarten executieve functies
Deze aanpakkaarten zijn een hulpmiddel voor het aanbrengen van structuur, gericht op diverse deelgebieden en onafhankelijk van een methode.
€24,80
Spelletjes voor Executieve Functies
Merk jij ook dat kinderen in je klas het lastig vinden zelf taken op te starten? Of dat zij heel impulsief reageren op anderen? Vaak nemen we dit gedrag voor lief. Gek eigenlijk, want ook gedragsvaardigheden kun je met leerlingen oefenen.
€24,90
Spelletjes voor Executieve Functies
Merk jij ook dat kinderen in je klas het lastig vinden zelf taken op te starten? Of dat zij heel impulsief reageren op anderen? Vaak nemen we dit gedrag voor lief. Gek eigenlijk, want ook gedragsvaardigheden kun je met leerlingen oefenen.
€24,90
Helpende gedachten
Met behulp van de kaartjes Helpende gedachten kom je lekkerder in je vel te zitten en is de kans bovendien groot dat je betere resultaten boekt.
€12,50
Jeugdkwaliteitenspel
Ken je kwaliteiten - (jeugd)kwaliteitenspel is de vernieuwde opvolger van het Kinderkwaliteitenspel en Ken je kwaliteiten (VO).
€34,95
Eigenwijsjes
Trek jouw persoonlijk EigenWijsje, jouw motto voor dat speciale moment, die dag of week.
€9,95
Het Smoeltjesschrift
Het SmoeltjesSchrift is een dagboek, waarin kinderen kunnen invullen hoe hun dag is geweest. Het is vaak heerlijk om op zo’n manier de dag van je ‘af te schrijven’.
€14,50
Praatprikkels
Praatprikkels zijn kaartjes met daarop een filosofische vraag en bieden zo een laagdrempelige manier om met te filosoferen met kinderen.
€10,95
Praatplaatjes
De nieuwe kaartenset Praatplaatjes is speciaal ontwikkeld om te filosoferen met jonge kinderen.
€16,95
Praattoppers
Een Praattopper is een complimentenkaart met daarop een gewenste gespreksvaardigheid. Er zijn 26 verschillende Praattopperkaarten.
€19,95
Kindercoaching Kaarten
Leer hoe je kinderen die etiketten krijgen of opplakken op een eenvoudige manier kunt helpen!
€20,95
Junior Coachkaarten
De Junior Coachkaarten zijn ontwikkeld door en voor kinderen van zes tot en met twaalf jaar.
€14,95
Puber Coachkaarten
De PuberCoachkaarten bestaan uit 42 duidelijke foto’s met prikkelende vragen.
€14,95
Lekker in je vel spel
Ontdek spelenderwijs de taal van emoties.
€11,95
Traumasensitief lesgeven

De gevolgen van trauma op jonge leeftijd zijn over het algemeen ernstig doordat het de ontwikkeling van de hersenen negatief beïnvloedt. Kinderen hebben hierdoor onder meer moeite met leren, met het reguleren van hun emoties en gedrag en met vertrouwen op zichzelf en in de ander.

Sommige kinderen zijn onrustig en kunnen zich niet concentreren, omdat ze voortdurend alert zijn op gevaar. Andere kinderen maken zich juist zo onopvallend mogelijk, omdat dat hun overlevingskansen heeft vergroot. Er zijn ook kinderen die door een schijnbaar kleine of voor anderen onbegrijpelijke aanleiding agressief reageren, omdat hun hersenen nog in de vechtstand staan.

Deze stress kan leiden tot problemen met zelfregulatie. Zelfregulatie is essentieel in de klas en een slecht ontwikkelde zelfregulatie zorgt voor problemen met leren.

Wat leerlingen wel moeten, maar niet kunnen:

  • opletten, stilzitten, concentreren, precies werken
  • vriendelijk zijn, niet voor je beurt praten, stil zijn
  • netjes werken, je niet laten afleiden
  • goed plannen, alles bij je hebben, op tijd komen
  • emoties onder controle hebben
  • goed organiseren, oog hebben voor sociale signalen
  • je gedachten focussen, onthouden wat er gezegd is
  • inschatten gevolgen
  • snel kunnen beginnen....

...........allemaal executieve functies!

Spelmateriaal kan de leerkracht, docent of begeleider helpen om deze functies bij de getraumatiseerde leerling te ontwikkelen en versterken.