Als je vóór 15 uur bestelt, proberen we nog dezelfde dag te verzenden!
Ga naar verlanglijst Verlanglijst

Winkelwagen

Je winkelwagen is momenteel leeg

Traumasensitief lesgeven

De gevolgen van trauma op jonge leeftijd zijn over het algemeen ernstig doordat het de ontwikkeling van de hersenen negatief beïnvloedt. Kinderen hebben hierdoor onder meer moeite met leren, met het reguleren van hun emoties en gedrag en met vertrouwen op zichzelf en in de ander.

Sommige kinderen zijn onrustig en kunnen zich niet concentreren, omdat ze voortdurend alert zijn op gevaar. Andere kinderen maken zich juist zo onopvallend mogelijk, omdat dat hun overlevingskansen heeft vergroot. Er zijn ook kinderen die door een schijnbaar kleine of voor anderen onbegrijpelijke aanleiding agressief reageren, omdat hun hersenen nog in de vechtstand staan.

Deze stress kan leiden tot problemen met zelfregulatie. Zelfregulatie is essentieel in de klas en een slecht ontwikkelde zelfregulatie zorgt voor problemen met leren.

Wat leerlingen wel moeten, maar niet kunnen:

...........allemaal executieve functies!

Spelmateriaal kan de leerkracht, docent of begeleider helpen om deze functies bij de getraumatiseerde leerling te ontwikkelen en versterken.

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »