Delen
Deel dit product
Je beoordeling toevoegen
Beoordeel Jungle Speed

Jungle Speed

€19,95
3 op voorraad
Een goed geheugen en een snel reactievermogen zijn essentieel bij het fantasierijke Jungle Speed Kids.
Vanaf 4 jaar.
Direct leverbaar
voor lesmateriaal en leermiddelen .
  • Bestel je op werkdagen vóór 15 uur?
    Dan proberen we dezelfde dag nog te verzenden.
  • Gratis verzending
    In Nederland bij bestellingen boven € 75, naar België boven € 125
  • Klantenservice
    Stel je vraag via telefoon, Whatsapp of Messenger
  • Veilig betalen met iDeal
    Scholen en praktijken kunnen op rekening betalen
Beschrijving

In het hart van de jungle, viel de leeuw in slaap...Snel!! Hier is je kans om dieren te redden.
Een goed geheugen en een snel reactievermogen zijn essentieel bij het fantasierijke Jungle Speed Kids.
Zie je twee dezelfde kaartjes? Grijp dan zo snel mogelijk de totem en kom dichter bij de winst!

Je moet zo snel mogelijk al je speelkaarten wegspelen. Dit doe je door aandachtig naar de kaarten op tafel te kijken. Draait een tegenstander een kaart om waarop hetzelfde symbool staat als op de jouwe? Pak dan zo snel mogelijk de totem en raak jouw kaart kwijt. Maar let op, want sommige figuren lijken wel hetzelfde, maar zijn net iets anders!

Snelheid en concentratie zijn essentieel bij het vliegensvlugge Jungle Speed. De speler die als eerst van al zijn kaarten af is, is de winnaar.

Naast de Kids versie, hebben we ook een speciale, milieuvriendelijke versie van het Jungle Speed spel waarbij de verpakking in een ECO versie (zonder plastic) is veranderd en het zakje met de kaarten is van 100% biologisch katoen. Het spel zelf is verder onveranderd: Grijp de Totem en win!

 

Hoe gebruik je dit spel bij het trainen van de executieve functies?

Reactie inhibitie (ook wel respons inhibitie genoemd) is het vermogen om het eigen gedrag,
handelingen en gedachten op tijd te stoppen. Het is het vermogen om na te denken voor je iets doet
als het kind erin slaagt de neiging te weerstaan om iets te zeggen of te doen, heeft het de tijd om
een oordeel te vormen over een situatie en de invloed daarvan op zijn of haar gedrag. Een jong kind
kan al een korte tijd wachten zonder 'ongeduldig' te worden. Een adolescent kan een ingreep van een
scheidsrechter zonder morren accepteren.

Werkgeheugen is het vermogen welke we hebben om informatie in het geheugen vast te houden en
te bewerken bij het uitvoeren van (complexe) taken. Daarbij gaat het erom eerder geleerde
vaardigheden of ervaringen toe te passen in een actuele of toekomstige situatie.
Een jong kind kan aanwijzingen van een of twee stappen onthouden en opvolgen. Een kind uit de
bovenbouw onthoudt wat verschillende leraren van hem of haar verwachten.

Emotieregulatie is het vermogen om emoties te reguleren om doelen te realiseren, taken te voltooien
of gedrag te controleren. Het is het vermogen om emotionele reacties te reguleren met rationele
gedachten. Een jong kind dat deze vaardigheid meester is, kan zich binnen korte tijd van een
teleurstelling herstellen, of kan bijvoorbeeld speelgoed met een ander delen. Een tiener weet hoe hij
zijn zenuwen voor een wedstrijd of een toets moet beheersen om vervolgens goed te presteren.

Volgehouden aandacht is de vaardigheid om aandacht te blijven schenken aan een situatie of taak,
ondanks afleiding, vermoeidheid of verveling.
Een voorbeeld voor een jong kind is een karweitje van vijf minuten voltooien, onder enig toezicht. Een
tiener kan met korte pauzes een tot twee uur vol aandacht aan zijn huiswerkopdrachten werken.

Flexibiliteit is de vaardigheid om plannen te herzien als zich belemmeringen of tegenslagen voordoen,
zich nieuwe informatie aandient of er fouten gemaakt worden. Het gaat daarbij om aanpassing aan
veranderende omstandigheden.
Een jong kind kan zich (meestal) zonder al te veel problemen aanpassen aan een verandering in
plannen. Een tiener accepteert een alternatief, bijvoorbeeld een andere taak als de eerste keus niet
mogelijk is.

Metacognitie is het vermogen om een stapje terug te doen om jezelf en de situatie te overzien, om te
bekijken hoe je een probleem aanpakt. Het gaat daarbij om zelfmonitoring en zelfevaluatie (door je
bijvoorbeeld af te vragen: 'Hoe breng ik het ervan af?' of 'Hoe heb ik het gedaan?').
Een jong kind kan zijn gedrag veranderen als reactie op de feedback van een volwassene. Een tiener kan
zijn prestaties evalueren en deze verbeteren door anderen te observeren die meer ervaring hebben.

Timemanagement is de vaardigheid om in te schatten hoeveel tijd je hebt, hoe je deze het beste kunt
verdelen en hoe je een deadline moet halen. Het gaat hierbij vooral om het besef dat tijd belangrijk is.
Een jong kind kan een korte taak binnen de door een volwassen aangegeven tijdslimiet voltooien. Een
tiener kan een schema opstellen om bepaalde deadlines te halen.

 

Deze informatie is overgenomen uit de handreiking Executieve Functies van de SLO, welke je hier kunt downloaden.