Je winkelwagen is momenteel leeg
Met Robot Turtles leren kinderen vanaf 4 jaar de eerste stappen van het programmeren.
Spelenderwijs programmeren voor de jongste kinderen.
Met Robot Turtles leren kinderen vanaf 4 jaar de eerste stappen van het programmeren.
Het kost maar een paar minuten om het spel te leren, maar garantie voor uren speelplezier. Aan de hand van codekaarten verplaatsen de spelers hun robotschildpadden om bij een juweel te komen.
De Nederlandse spelregels kun je hier downloaden.
Via de website van makers kwam ik deze online maze builder tegen. Hiermee kun je verschillende borden ontwerpen en uitprinten, zodat je het spel makkelijk kan klaarzetten. Klik op de afbeelding om zelf een ontwerp te maken.
Ook Robot Turtles is goed inzetbaar voor training van verschillende executieve functies.
WG ER
Reactie inhibitie (ook wel respons inhibitie genoemd) is het vermogen om het eigen gedrag, handelingen en gedachten op tijd te stoppen. Het is het vermogen om na te denken voor je iets doet als het kind erin slaagt de neiging te weerstaan om iets te zeggen of te doen, heeft het de tijd om een oordeel te vormen over een situatie en de invloed daarvan op zijn of haar gedrag. Een jong kind kan al een korte tijd wachten zonder 'ongeduldig' te worden. Een adolescent kan een ingreep van een scheidsrechter zonder morren accepteren.
Volgehouden aandacht is de vaardigheid om aandacht te blijven schenken aan een situatie of taak, ondanks afleiding, vermoeidheid of verveling.
Een voorbeeld voor een jong kind is een karweitje van vijf minuten voltooien, onder enig toezicht. Een tiener kan met korte pauzes een tot twee uur vol aandacht aan zijn huiswerkopdrachten werken.
Flexibiliteit is de vaardigheid om plannen te herzien als zich belemmeringen of tegenslagen voordoen, zich nieuwe informatie aandient of er fouten gemaakt worden. Het gaat daarbij om aanpassing aan veranderende omstandigheden.
Een jong kind kan zich (meestal) zonder al te veel problemen aanpassen aan een verandering in plannen. Een tiener accepteert een alternatief, bijvoorbeeld een andere taak als de eerste keus niet mogelijk is.
Metacognitie is het vermogen om een stapje terug te doen om jezelf en de situatie te overzien, om te bekijken hoe je een probleem aanpakt. Het gaat daarbij om zelfmonitoring en zelfevaluatie (door je bijvoorbeeld af te vragen: 'Hoe breng ik het ervan af?' of 'Hoe heb ik het gedaan?').
Een jong kind kan zijn gedrag veranderen als reactie op de feedback van een volwassene. Een tiener kan zijn prestaties evalueren en deze verbeteren door anderen te observeren die meer ervaring hebben.
Planning betreft de vaardigheid om een plan te maken om een doel te bereiken of een taak te voltooien. Het gaat er daarbij ook om dat het kind in staat is beslissingen te nemen over wat belangrijk en niet belangrijk is.
Planning is het vermogen om datgene te beheren wat nodig is voor huidige en toekomstige taken. Een jong kind kan onder enige begeleiding bedenken hoe het een conflict tussen leeftijdsgenootjes kan oplossen. Een tiener kan een plan opstellen om een vakantiebaan te krijgen. Of kan een plan voor vandaag kan maken, waarin het belangrijkste als eerst wordt uitgevoerd.
Doelgericht gedrag is het vermogen om een doel te formuleren, dat te realiseren en daarbij niet afgeleid of afgeschrikt te worden door tegengestelde belangen. Een kind uit groep 5 kan tot de pauze doorwerken aan een taak. Een tiener kan gedurende langere tijd geld verdienen en sparen om iets belangrijks te kopen.
Werkgeheugen is het vermogen welke we hebben om informatie in het geheugen vast te houden en te bewerken bij het uitvoeren van (complexe) taken. Daarbij gaat het erom eerder geleerde vaardigheden of ervaringen toe te passen in een actuele of toekomstige situatie.
Een jong kind kan aanwijzingen van een of twee stappen onthouden en opvolgen. Een kind uit de bovenbouw onthoudt wat verschillende leraren van hem of haar verwachten.
Emotieregulatie is het vermogen om emoties te reguleren om doelen te realiseren, taken te voltooien
of gedrag te controleren. Het is het vermogen om emotionele reacties te reguleren met rationele
gedachten. Een jong kind dat deze vaardigheid meester is, kan zich binnen korte tijd van een
teleurstelling herstellen, of kan bijvoorbeeld speelgoed met een ander delen. Een tiener weet hoe hij
zijn zenuwen voor een wedstrijd of een toets moet beheersen om vervolgens goed te presteren.
Deze informatie is overgenomen uit de handreiking Executieve Functies van de SLO, welke je hier kunt downloaden.
Items van productcarrousel