Als je vóór 15 uur bestelt, proberen we nog dezelfde dag te verzenden!
Ga naar verlanglijst Verlanglijst

Winkelwagen

Je winkelwagen is momenteel leeg

De Pinguïn Popper in de logopediebehandeling

  • Geplaatst op
  • Door Joan Melgers
  • 0
De Pinguïn Popper in de logopediebehandeling

De Pinguïn Popper is een eenvoudig speelgoed dat altijd in de smaak valt en je voor vele doeleinden kunt gebruiken in je behandeling of in de klas.

Ballpoppers zijn een grappig speelgoed en een leuke manier om taal te ontlokken in logopediebehandeling! Je kunt ze gebruiken om verschillende taaldoelen te bereiken, ze zijn zeer motiverend, kosten niet veel en kunnen worden gebruikt voor kinderen van verschillende leeftijden. Wanneer je in een popper knijpt schiet een schuimbal uit zijn mond.

Tip: hoe steviger je de bal in de mond van de popper stopt, hoe moeilijker het is om te knijpen, maar ook hoe verder hij zal wegschieten. Dit maakt het eenvoudig aanpasbaar voor verschillende leeftijden.

 

Hoe kun je de Pinguïn popper in je behandeling gebruiken?  

Bekrachtiging

Ballpoppers zijn uitstekende bekrachtigers. Ze zijn motiverend en kunnen worden gebruikt als snelle beloning, zodat je gemakkelijk weer aan de slag kunt met bijvoorbeeld articulatieklanken! Ik heb het ook als een bekrachtiger gebruikt door klankkaarten op de muur te plakken en het kind met de popper te laten schieten. De kaart die werd geraakt, gebruikten we om te oefenen.

Voorzetsels

Kies een aantal 'waar'-concepten (bijvoorbeeld op, in, onder, achter, naast, enzovoort). Doe dit door de ballpopper ergens neer te zetten en te vragen "waar is de pinguïn?" of knijp in de ballpopper en bespreek waar de bal naar toe geschoten is (bijvoorbeeld de bal ligt onder de stoel.)

Werkwoorden

Gebruik de ballpopper om verschillende soorten werkwoorden uit te leggen en te oefenen. Loop bijvoorbeeld de pinguïn over de tafel en modelleer het actiewoord "lopen" of vraag "Wat doet de pinguïn?" of "Wat deed de pinguïn?".

Oorzaak en gevolg

De Pinguïn Popper is een eenvoudig oorzaak/gevolg-speelgoed dat altijd in de smaak valt.
Een belangrijk onderdeel van ontwikkeling is dat een kind zich realiseert dat zijn acties een effect hebben op zijn omgeving. Ze drukken bijvoorbeeld op een knop en er gaat een muziekje spelen of ze schudden een rammelaar en het maakt geluid. Oorzaak en gevolg begrijpen is een belangrijke stap in de taalontwikkeling. De wens van een kind om te communiceren komt voort uit de wetenschap dat hun acties of woorden een verandering teweegbrengen.

Gedeelde aandacht

Omdat dit speelgoed boeiend is, werkt het perfect voor kinderen met wie je aan gezamenlijke aandacht wilt werken. Wacht tot het kind naar je kijkt voordat je de bal wegschiet.

Beurtnemen

Zodra oorzaak/gevolg en aandacht zijn geoefend, kun je de pinguïn popper gebruiken om aan beurtname te werken. Het kind kan met de pinguïn popper om beurten vragen (verbaal of non-verbaal.

 

Heb jij de ballpoppers al eens gezien of gebruik jij ze al in je therapie of in je klas? Op welke andere manieren heb je ze gebruikt in je behandelingen?

Ik vind het leuk als je hieronder je reactie en ideeën achterlaat!!

 

Groetjes,

Joan Melgers

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »