Klok voor beelddenkers en NT2
Klokkijken is lastig voor een beelddenker. Hij heeft geen goed gevoel van oriëntatie in de tijd. Tijd en volgorde zegt een beelddenker niets. Maar hoe leer je hem dan wel klokkijken?
Je winkelwagen is momenteel leeg
Klokkijken is lastig voor een beelddenker. Hij heeft geen goed gevoel van oriëntatie in de tijd. Tijd en volgorde zegt een beelddenker niets. Maar hoe leer je hem dan wel klokkijken?
Het whiteboard ziet er aantrekkelijk uit. Lotte (8;6 jaar) had direct zin om ermee aan de slag te gaan. Lotte zit in groep vier en heeft ernstige enkelvoudige dyslexie. Het schrijven en lezen van klankzuivere woorden met medeklinkercombinaties is nog erg lastig voor haar.
Baby's, peuters en kleuters zijn altijd beelddenkers. Jonge kinderen hebben nog onvoldoende taalontwikkeling, om hun gedachten te kunnen omzetten in woorden. Pas rond het vierde jaar ontwikkelen de hersenen een voorkeur voor beelddenken of taaldenken.
“Onze zoon kreeg pas digitale hulp op het voortgezet onderwijs, de basisschool wilde er niet aan meewerken. Zijn we er nu te laat mee begonnen?” vroeg Erik, vader van Jeroen (12) aan mij.
Marian, moeder van Emily(10) vroeg mij laatst: “Hoe krijg ik het voor elkaar dat mijn dochter lezen leuk gaat vinden? We hebben van alles geprobeerd: stripboeken, zelf boeken uitzoeken, maar helaas. Misschien heb jij tips?”