Winkelwagen
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Ontvang de laatste updates, tips en nieuwtjes via e-mail
Stuur maar op!
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meldt u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
29 Nov 2019

Net niet............

Als je maar lang genoeg in het onderwijs werkt, dan kom je vanzelf oud-leerlingen als collega tegen. Vorig schooljaar gebeurde me dat voor het eerst: Een nieuwe docent, die bij mij een dyslexietest had gedaan in de brugklas. Vijftien jaar geleden…. Hij wist het zelf ook nog. “Van die test herinner ik me weinig meer”, zei hij. “Maar de conclusie is me wel bijgebleven. Ze zeiden tegen me: Je bent het NET NIET!”

 

Net niet slecht genoeg.

Net niet….ik hoor het tegenwoordig vaker. Of nog erger: “Mijn zoon/dochter was net niet slecht genoeg”. Brrrr… ik gruwel van de formulering!
Ouders doelen dan op het feit dat hun kind net niet voldoet aan de criteria voor mogelijke ernstige enkelvoudige dyslexie. En dat een vergoed dyslexie-onderzoek daardoor niet mogelijk is. En vaak blijft het daar dan bij. Terwijl deze kinderen ook best dyslectisch kunnen zijn. Voor ernstige, enkelvoudige dyslexie gelden (terecht) strenge criteria, maar zeker de slimmere kinderen, of kinderen die naast lees-en spellingproblemen ook bijvoorbeeld ADHD hebben, voldoen niet aan die criteria maar kunnen veel last hebben van hun leerhandicap. Op de basisschool krijgen ze vaak nog wel hulp en wordt er (deels) rekening gehouden met hun onderwijsbehoeften, maar wanneer ze naar het VO gaan struikelen ze door hun lage leestempo. Of raken geblokkeerd doordat ze opeens meerdere talen leren. Of ze krijgen een schooladvies dat lager is dan hun capaciteiten “omdat ze een traag werktempo hebben”.
 

Waarom het toch belangrijk is om de leerproblemen in kaart te brengen.

Zit jouw zoon of dochter in groep 8 en herken jij dit verhaal? Haalt je kind IV- of V-scores voor technisch lezen en/of spellen? Duurde het eindeloos lang voordat het “AVI-uit” was? Is er intensief geoefend zonder dat dit echt zoden aan de dijk zette? Kan je kind de ondertiteling bij films of series niet bijhouden? Dan is er wellicht (toch) sprake van dyslexie. En dan is het goed om dit nu, terwijl je kind nog op de basisschool zit, in kaart te brengen.
 
Op die manier:
  • Kan er vanaf de start in het VO rekening gehouden worden met de lees-of spellingproblemen
  • Kan gericht hulp worden ingezet
  • Krijgen jij en je kind inzicht in de oorzaak van de problemen. Dit kan gevoelens van schaamte, frustratie of onzekerheid wegnemen.
Kortom: Kan je kind vol vertrouwen beginnen aan een nieuwe stap in zijn of haar schoolloopbaan!
 
Niet slecht genoeg voor dyslexie-onderzoek? Dat wil ik nu NET NIET



Annemiek Ferweda is sinds 2001 ben werkzaam als orthopedagoog in het Voortgezet Onderwijs. In 2012 is zij naast deze baan haar eigen praktijk gestart. In haar praktijk wil zij jongeren, voor wie leren niet vanzelfsprekend is, helpen om succesvol te zijn op school.
 
 
Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »