Als je vóór 15 uur bestelt, proberen we nog dezelfde dag te verzenden!
Ga naar verlanglijst Verlanglijst

Winkelwagen

Je winkelwagen is momenteel leeg

Lekker aan de slag met synthese en analyse

Lekker aan de slag met synthese en analyse

Het whiteboard ziet er aantrekkelijk uit. Lotte (8;6 jaar) had direct zin om ermee aan de slag te gaan. Lotte zit in groep vier en heeft ernstige enkelvoudige dyslexie. Het schrijven en lezen van klankzuivere woorden met medeklinkercombinaties is nog erg lastig voor haar.

Een goede combinatie met Taal in Blokjes

We hebben eerst het woord [bos] met drie letters geblokt (Klanken en kleuren) en deze vervolgens geschreven in de vier vakjes. Het bedenken van een nieuw woordje met een letter erbij was heel erg moeilijk en lukte Lotte niet. Door de letter [n] te noemen, kwam ze wel op [bons]. Hier hebben we vervolgens samen [bonst] van gemaakt en geschreven. De zin schrijven met het woord [bonst] lukte ook goed. Hierbij wel gelet op de ruimtes tussen de woorden. Lotte is geneigd alle woorden aan elkaar te schrijven. Door haar vinger even na het woordje op het whiteboard te leggen kon ze mooi spaties tussen de woorden plaatsen.
Vervolgens heeft Lotte het woord [groep] geblokt en ahv de blokjes gekeken in welke vakjes (vier of vijf) het woordje paste. Dit vond Lotte een erg leuke opdracht!
 

Het whiteboard is leuk aantrekkelijk materiaal wat zeker goed bruikbaar is in de begeleiding.

De behandelsessie hierna hebben we op dezelfde wijze woorden in de vakjes geschreven; eerst geblokt en vervolgens in de juiste vakjes geschreven. Bij het schrijven van de zin, schreef Lotte de woorden over i.p.v. zelf na te denken over de woorden die ze erboven ook geschreven had in de vakjes. Ik heb dit opgelost door een blaadje op de woorden te leggen als Lotte de zin moest schrijven. Hierdoor verklankte ze de woorden die ze schreef weer netjes en dacht ze goed na over de klanken en letters.
Het Whiteboard is leuk aantrekkelijk materiaal wat zeker goed bruikbaar is in de begeleiding van kinderen die moeite hebben met mkmm-mmkm-mmkmm-mmmkm-mkmmm woorden.
 
Esther Bloemraad-Teeuwen, M Sen
 
 
Benieuwd naar het whiteboard voor analyse en synthese? Lees dan hier verder.
 
 
Esther is logopedist en dyslexiespecialist en werkte na het afronden van haar opleiding Logopedie in 1994 op een school voor MLK en vervolgens in een logopediepraktijk in Anna Paulowna. Esther heeft inmiddels veel expertise op het gebied van de begeleiding van leerlingen met lees- en spellingproblemen en dyslexie. Zij heeft het whiteboard uitgeprobeerd in haar praktijk  en deze review geschreven op uitnodiging van LeestotaalShop.
 
 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »